Bodo - Reisverslag uit Lofoten, Noorwegen van Jan Eppinga - WaarBenJij.nu Bodo - Reisverslag uit Lofoten, Noorwegen van Jan Eppinga - WaarBenJij.nu

Bodo

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

09 April 2024 | Noorwegen, Lofoten

Maandag 8 april varen we met enkele tussenstops naar Bodo. Langs de kust, dus we zien veel indrukwekkende bergwanden met nog veel sneeuw. De foto's lijken wel zwart-wit foto's. Alleen als er gebouwen staan en die zijn er niet zo veel, zit er wat kleur in, meestal rood of geel. Onderweg passeren we de poolcirkel! Dat wordt aan boord op het buitendek gevierd met champagne, niet gratis, en een waterdouche, wel gratis. 's Morgens om 8.00 uur! Wij bedanken voor de eer, bovendien zijn we jaren geleden de poolcirkel al eens gepasseerd, voor ons is het niet de eerste keer dus. We krijgen wel een mooi certificaat. In Bodo staat om 13.00 uur de bus klaar voor een excursie, sightseeing door de stad en dan een half uur rijden naar "Saltstraumen" Hier moeten tijdens de getijdenwisselingen enorme hoeveelheden water door een nauwe fjord stromen. Het hoogteverschil kan 2 m bedragen, maar zoveel water kan er in zo'n korte tijd niet door. Er ontstaan veel draaikolken en gevaarlijke onderstromen. Haringen kwamen hier met miljoenen naar toe, maar door de overbevissing en de klimaatverandering is dat nu veel minder geworden. Over de fjord heeft men een 700 m lange brug gebouwd, indrukwekkend. 15.20 Zijn we weer bij ons schip, precies op tijd voor vertrek. Men vaart precies volgens schema. We varen via de Lofoten, met een aantal korte tussenstops, richting Tromso waar we dinsdag weer een excursie hebben. Het is nog steeds redelijk weer ong. 7 gr en meestal droog.

• 09 April 2024 - 17:59

Anna-jeltje :

Mooie plaatjes hoor! Krijg zo al wel ideeën voor deze zomer,maar dan zonder sneeuw!

Liefs [e-1f618]